Wystawa MALARSTWO Barbara JAŚKIEWICZ, Żagański Pałac Kultury - Styczeń 1986

Barbara Jaśkiewicz Wystawa Malarstwo Żagański Pałac Kultury

Barbara Jaśkiewicz obdarzona została nieprzeciętną intuicją malarską, a co więcej poznała dogłębnie istotę kobiecej natury. Przekonuje o tym stworzona przaz Nią galeria portretów kobiecych. Owalne i prostokątne, niezwykle bogate obrazy wprowadzają widza w zapomniany sentymentalny świat XIX wieku, świat wytwornych wspaniale ubranych kobiet o rzadko spotykanych pięknych szlachetnych rysach twarzy, poważnym, wyrażającym mądrość spojrzeniu, a nade wszystko dumę. W tym uosobieniu kobiecości wnikliwy obserwator zauważa, że artystka nawiązuje świadomie do stylu minionej epoko gloryfikując w gruncie rzeczy kobietę w ogóle, a malowanie z wyobraźni atrakcyjne fizjognomie są przywołanymi z pamięci twarzami współczesnych ,,dam”. Poza nastrojem refleksji, zadumy, tęsknoty za uciekającym pięknem te ,,cacka” zachwycają perfekcją artystyczną. Posługując się klasyczną, miękką, techniką olejną prezentuje wyszukany koloryt, walor, operowanie światłem za pomocą delikatnych plam bieli, które decydują o utrzymaniu dyscypliny kompozycyjnej. Choć przeciętny perceptor zadaję pytanie: ,,Kto dziś jeszcze potrafi tak malować?” Barbara nie chce być Angelika Kauffmann XX wieku. Największy portret o nietypowym kształcie ,,poziomego prostokąta, malowany z rozmachem szpachlą impastami, nawiązuje do impresjonizmu i postimpresjonizmu. Odbiorca zostaje wyprowadzony z wygładzonego pędzlem ulotnego świata sentymentalnego w gwałtowną epokę fin de siecle.

Architektoniczna profesja malarki łączy się z Jej subtelną, kobiecą naturą. Pędzlem włada z duża swobodą, lecz wydaje się, że w najbliższym czasie Jej warsztat opanuje szpachla, którą operuje niezwykle precyzyjnie, utrzymując w ryzach kładzione imasto pigmenty. Nie udziwnia faktury obrazów, która jest gładka, lecz utrwala symbiozę barw i światła. Widać to w pełnych polotu niekonwencjonalnych pejzażach architektocznicznych, jak ,,Nad dachami Avignonu”, gdzie oryginalna gama stonowanych i zgaszonych czerwieni i żółci, niezliczonych dachów harmonizuje z zimnymi szarościami ponad linią horyzontu. Śmiała, swobodna kompozycja weduty miejskiej widzianej z balkonu utrzymana jest w dyscyplinie dzięki przemyślanemu operowaniu walorem, a przede wszystkim proporcjonalnie rozmieszczonym plamom różnych odcieni bieli, która pojawia się miedzy dachami i jest barwą sukni młodej niewiasty podziwiającej wraz z widzem panoramę miasta. Biały jest również podkreślający kobiecość, niemal symboliczny dla końca XIX wieku parasol.

Nastrój przełomu wieków zdaje się odpowiadać autorce, choć do ducha i malarstwa tej epoko przekonała się pod wpływem osobistego kontaktu z Francją. Perspektywy wąskich, malowniczych zaułków miast Prowansji są wdzięcznym pretekstem do osiągania efektów kolorystycznych i świetlnych. Celem artystki są jednak większe, budowane z rozmachem, monumentalne weduty o ciepłej gamie barw i impresjonistycznych efektach, czego przykładem są studia targu kwiatów na rynku krakowskim, sprawiającym wrażenie jednego z placów Paryża. Tworzone są szybko, drgają w słońcu, mimo impresyjnej ulotności są wynikiem współdziałania racjonalnego umysłu i intuicji.

Ostatnia Jej pasją jest oczarowanie Tatrami. Konstruowane szpachlą plamy, tworzące trójkąty, stożki, ostrosłupy w ciepłej gamie granatów, sepii i zieleni, są większe, lapidarne, ale niezwykle oddają nastrój i atmosferę Tatr – tych młodopolskich, w których słychać strofy Tetmajera i nuty Szymanowskiego.

Sztuka Barbary Jaśkiewicz rozwija się stopniowo i racjonalnie, od początku jest świadomie konfrontowana z malarstwem dawnych mistrzów. Postepuje drogą prowadzącą od realizmu, akademizmu, poprzez impresjonizm zmierzając do abstrakcji. Jest to Jej własne malarstwo, a wszelkie skojarzenia ze sztuką dawną, którą kocha, utwierdzają nas tylko w Jej biegłości manualnej, wyobraźni kompozycyjnej i orginalym estetyzmie kolorystycznym. Kolejnym etapem na tej drodze będą zapewne poszukiwania nowych tematów. Twórczość Barbary Jaśkiewicz nie dzieje się w osamotnieniu – zyskuje aprobatę odbiorców – nie pozostaje obojetna krytyce profesjonalnej.

Ryszard Len

Barbara Jaśkiewicz Wystawa Malarstwo Żagański Pałac Kultury

Wykaz prac

  1. Kobieta w plenerze I
  2. Kobieta w plenerze II
  3. Nad Dachami Avignonu
  4. Pejzaż Górski I
  5. Pejzaż Górski II
  6. Pejzaż Górski III
  7. Pejzaż Górski IV
  8. Pejzaż Górski V
  9. Portret kobiety z Perłami
  10. Portret kobiety z wachlarzem
  11. Portret kobiety w kapeluszu
  12. Portret kobiety z różą
  13. Portret Kasi Zając
  14. Portret Łukasza Romanowskiego
  15. Rynek Krakowski I
  16. Rynek Krakowski II
  17. Szańce w St-Martin - Ile DE RE
  18. Zatoka w Marsylii
  19. Zaułek I
  20. Zaułek II
  21. Zaułek III
Barbara Jaśkiewicz Wystawa Malarstwo Żagański Pałac Kultury


Copyright © Barbara Jaśkiewicz-Socewicz 2006-2017. Wszelkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.